Συμφωνία με πολλές «εκπτώσεις» για την ενεργειακή απόδοση

EurActiv.gr  

Συμφωνία με «εκπτώσεις» επιτεύχθηκε ανάμεσα σε Κοινοβούλιο, Συμβούλιο και Κομισιόν αναφορικά με την οδηγία Ενεργειακής Απόδοσης, καθώς όπως προειδοποιεί ανώτατος ευρωπαίος αξιωματούχος του Κοινοβουλίου, δεν θα φτάσουμε τον αρχικό στόχο εξοικονόμησης ενέργειας 20% μέχρι το 2020.

Ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων Claude Turmes που εκπροσωπούσε στις διαπραγματεύσεις το Κοινοβούλιο, εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος για την συμφωνία.

«Η νέα νομοθεσία για την ενεργειακή απόδοση θέτει δεσμευτικά μέτρα, που στρέφονται σημαντικά προς τη γεφύρωση του χάσματος που αντιμετωπίζει η ΕΕ αναφορικά με την υλοποίηση της υπόσχεσής της να μειώσει την ενεργειακή κατανάλωση 20% μέχρι το 2020», τόνισε. 

Ωστόσο την περασμένη εβδομάδα ο Turmes είχε υπολογίσει ότι ο τωρινός συμβιβασμός θα είχε ως αποτέλεσμα μόλις 14.5% της συνολικής ενεργειακής εξοικονόμησης, πολύ χαμηλότερο ποσοστό από το αρχικό 20% που είχαν συμφωνήσει επί της αρχής τα κράτη μέλη στη σύνοδο του 2007.

Ο ευρωβουλευτής τόνισε χθες μιλώντας στην EurActiv ότι το Κοινοβούλιο θα θέσει το 15% ενεργειακής εξοικονόμησης ως «το απόλυτο ελάχιστο».

Η βρετανίδα ευρωβουλευτής των Φιλελευθέρων Fiona Hall είπε σήμερα (14 Ιουνίου) ότι η «οδηγία θα πετύχει το 17% από το αρχικό 20% της ενεργειακής εξοικονόμησης που χρειαζόμαστε μέχρι το 2020- συγκριτικά με το λιγότερο από 15% πριν το χθεσινό βράδυ».

 «Δυστυχώς οι κυβερνήσεις της ΕΕ δεν είχαν τη βούληση να συμφωνήσουν σε πιο φιλόδοξα μέτρα, που θα πετύχαιναν το 20% του στόχου», τόνισε ο Turmes μετά τις συνομιλίες Κομισιόν, Κοινοβουλίου και Συμβουλίου.

Προκειμένου να κλείσει το δυνατό περισσότερο το χάσμα, ο Turmes ζήτησε από την Κομισιόν να προτείνει πρόσθετα μέτρα για τις μεταφορές, που τώρα αποτελούν μέρος της συμφωνίας, είπε ο Turmes. Αυτά θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα νέα πρότυπα για την ενεργειακή απόδοση των αυτοκινήτων, εξήγησε. 

Πιέσεις από όλες τις πλευρές 

Ο Brook Riley από τους Friends of the Earth Europe, είπε ότι δε θα επιτευχθεί ο στόχος 20% διότι τα πιο φιλόδοξα μέτρα της οδηγίας δέχοντας  «πιέσεις από όλες τις πλευρές».

Σύμφωνα με την αρχική πρόταση της Κομισιόν, είχε ζητηθεί από τις εταιρείες ενέργειας να μειώσουν τις πωλήσεις ενέργειας στις βιομηχανίες και στα νοικοκυριά τουλάχιστον 1.5% ετησίως.

Ωστόσο τα κράτη μέλη κατάφεραν να πετύχουν ότι το 1/3 της ετήσιας υποχρέωσης 1.5%, να μπορεί να επιτευχθεί με μια σειρά διαφορετικών μέτρων. Αυτό θα κατανέμεται με τον ακόλουθο τρόπο:

  • Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών: 40% των προσπαθειών που ήδη καταβάλλουν οι βιομηχανίες σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εκπομπών θα λαμβάνεται τώρα υπόψη στην ετήσια υποχρέωση.
  • Πρώιμη δράση: Τα κράτη μέλη θα μπορούν να περιλάβουν «πρώιμη δράση» στους στόχους ενεργειακής εξοικονόμησης, επιτρέποντάς τους να πιστώνουν μέτρα εξοικονόμησης που ξεκίνησαν πριν τεθεί σε ισχύ ο νόμος της ΕΕ.
  • Μελλοντική δράση: Οι χώρες θα μπορούν να υπολογίζουν μόνο τις τρέχουσες, «πραγματικές εξοικονομήσεις», αλλά επίσης και «μελλοντικές δράσεις» στα εθνικά συστήματα ενεργειακής εξοικονόμησης.

 «Όλα αυτά τα μέτρα μπορούν να αντικαταστήσουν το 1/3 της υποχρέωσης ενεργειακής εξοικονόμησης 1.5%. Αυτό σημαίνει ότι το επίπεδο του στόχου μειώθηκε στο 1.1%», είπε ο Riley.

Το Ηνωμένο Βασίλειο απείλησε να διαλύσει τη συμφωνία 

Παρά τις παραπάνω παραχωρήσεις, η Δανική Προεδρία μπορεί να νιώθει ικανοποιημένη από τις διαπραγματεύσεις, καθώς λίγο έλειψε να καταρρεύσουν.

Την τελευταία στιγμή, το Ηνωμένο Βασίλειο ζήτησε πρόσθετες εξαιρέσεις για χώρες που έχουν ήδη υιοθετήσει συστήματα εξοικονόμησης για τις εταιρείες λιανικής πώλησης ενέργειας. Αυτό ισχύει μόνο για το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.

 «Το ΗΒ έκανε αυτό το παραθυράκι εξαίρεσης προϋπόθεση για να δεχθεί τη συμφωνία», είπε ο Riley προσθέτοντας: «Απείλησαν ότι διαφορετικά θα μπλοκάρουν τη συμφωνία».

Σύμφωνα με τον Riley «το ΗΒ ήταν ξεκάθαρα από τους χειρότερους» στις διαπραγματεύσεις. «Είναι παράδοξο διότι από τη μία το ΗΒ λέει ότι έχει δεσμευθεί σε πράσινες πολιτικές, και από την άλλη, εδώ αντιτίθενται στη νομοθεσία ενεργειακής εξοικονόμησης που θα υλοποιήσει την δέσμευσή τους».

Κινήσεις τελευταίας στιγμής 

Ωστόσο οδεύοντας προς το τέλος των διαπραγματεύσεων, το Κοινοβούλιο κατάφερε να εισάγει κάποια πρόσθετα μέτρα, προκειμένου να εγγυηθεί η μελλοντική ενεργειακή εξοικονόμηση.

Το πιο σημαντικό μέτρο ήταν η υποχρέωση κάθε κράτους μέλους να διαμορφώσει χάρτη πορείας προκειμένου να καταστήσει τον κατασκευαστικό τομέα περισσότερα ενεργειακά αποδοτικό μέχρι το 2050

 «Συνεισφέρει στο πλαίσιο και είναι μια μακροπρόθεσμη προοπτική αλλά δεν είναι αρκετά ισχυρή για το 2020- τα κράτη μέλη συμφώνησαν διότι δεν πρέπει να εφαρμόσουν πολύ σύντομα αυτούς τους χάρτες πορείας», είπε η Erica Hope από το Climate Action Network.